Monday, 8 September 2008

PETUA KURANGKAN LAPAR DAN DAHAGA

Kalau nak kurangkan lapar dan dahaga di mana kita bekerja seperti biasaamalkan petua berikut, insya-Allah kurang lapar dan dahaga .Mesti sahur.Ketika nak makan nasi, bacalah selayaknya sebagai seorang Islam .Gumpalkan nasi sebanyak 3 ketul. Baca Surah Al Ikhlas 1 kali danmakan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi. Jadi 3 kalilah kita baca surahAl- Ikhlas.Dah habis 3 gumpal tu makanlah seperti biasa. Selepas makan sahur, makanbuah kurma7 biji. Sebelum makan, Bacakan selawat 1 dan makan buah kurma, baca lagimakan kurma lagi.Sampailah 7 kali.Amalan ini adalah baik untuk orang-orang yg bekerja di tengah panas,seperti buruh kasar dan sebagainya.
SEBENARNYA: Surah Al-Ikhlas itu adalah ayat yg dapat menguatkan segalasendi dan tulang dalam badan kita dengan izin Allah swt.Buah kurma itu, 7 biji kalau kita makan dlm sehari, iblis takkan dekatdengan kita. Dan ianya adalah amalan Rasulullah, selain dari memberikantenaga.Cuba lah dengan izin Allah swt. Wallahualam.
Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan:"Ya Allah, tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:

1. Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masihada).
2.Tidak bermaafan terlebih dahulu antara suami isteri.
3.Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.Dapatkah kita bayangkan, yang berdoa adalah Malaikat dan yang mengaminkanadalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF ZAHIR DAN BATIN jika saya adaberbuat kesalahan, baik yang disengajakan mau pun yang tidak disengajakan,yang nyata atau pun yang tersembunyi.Semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dandirahmati Allah S.W.T, insya-Allah.

9 comments:

~Cinta Milo Ais~ said...

saya kat sini sahur roti je...kalau kat rumah baru lah merasa sahur nasik..huu

miss N said...

saya plak sahur air. takleh le nak gumpal. hehehe.

ku tak sempurna said...

sahur minum air sebotol kecik... da kenyang... da takleh nak sumbat nasi.. :D

whitetulip said...

hehe..kurma??oh, my favorite tuh. macam mao cuba la..tima kaseh kerana mberi panduan yg amat berguna...ni, kira buruh jugaklah akak nih. buruh opis...kih!kih!

Mummy Lieza said...

thanx for d info yang...

Miim said...

info yg dpt dimanfaatkan
kat sini alhmdllh sejuk,
so tak terasa sgt lapo dan dahaga tue, cuma masa agak panjang

HERTINY LAIMAN said...

Salam Adik Cintamiloais(sungguh unik namamu)
akak hari ni berbuka dgn nasi goreng je, td teringin nk mkn laksa tapi nmpak cam tak sedap je yg ada kat bazar tu..

miss n dan kuteaksempurna,
sahur air je...? cukup ke?

Kak whitetulip,
kurma mmg sedap kalu buat biskut kurma lagi le sedap ye tak kak?

Mummylieza miin,
sebagai info bersama, kalau ada lagi boleh share dgn tiny ye,

kamar hati said...

tak sahur la kak...juz makan time berbuka puasa tu je... (",tp klau kat kampung, wajib bangun makan sahur...sbb mak yg masakkan...so rugi klau tak makan...hihiihih... (",)

shafa said...

Tima ksih krn menyampaikan, kita pun tak tahu. Blh laaa cuba ni, InsyaAllah menjadi.