Monday, 21 September 2009

BERDOSAKAH ATAU TIDAK.....

Apakah berdosa seorang anak kalau tidak mengikut kata seorang ibu yang melarang anak lelaki nya membawa isterinya balik ke rumah bertemu keluarga si isteri? ayah, ibu, nenek dan adik2 menunggu kehadiran anak, cucu dan kakak mereka..sedangkan si lelaki sedang berperang dengan perasaan sama ada mendengar kata ibu, melukakan hati si isteri...sedangkan si isteri...mengharap kehadiran syawal ini dapat bertemu dengan keluarga tercinta.Tangisan seorang sahabat dihujung talian betul2 membuat aku insaf...dan berdoa semoga sahabat ku ini diberi kekuatan dan ketabahan...
sahabat ku bercerita....aku ingin menjenguk abah, nenek dan keluarga..disamping mahu membawa lia sekali beraya...tapi mak mentua mengamuk...membuang dan membaling barangan kami dihalaman rumah...Bayangkan buaian sekecil dibuang ke tanah...Astaghfirullahalazim..aku mengucap didalam hati mendengar cerita sahabat ini...aku terus mendengar..
Tak tahulah bagaimana...kesabaran ku juga ada batasnya...Mak Mentua tak benarkan aku bertemu dan suami serta anak kami mengunjungi keluarga ku....Ya ALLAH...ada pula jenis orang macam ni....bisik ku dalam hati....
Aku hanya mampu meminta dia untuk terus bersabar...dan memohon doa agar dilembutkan hati mak mentua nya..
Aku sendiri keliru....bagaimana rasa sianak lelaki...takut menderhaka kepada ibunya lantaran itu diturut kata hati agar tidak membawa siisteri mengunjungi keluarganya dengan alasan takut jika c ibu tidak menghalalkan air susu yang diminum..
Abis bagaimana dengan si isteri....yang punya ayah, ibu dan keluarga apakah wajar seorang mak mentua memutuskan tali silaturahim seorang anak kepada keluarganya?
walau aku bukan arif tentang semua ini..tapi yang pasti aku tahu...memutuskan tali silaturahim didalam islam...berdosa..dan ALLAH marah bila kita memutuskan tali persaudaraan itu...jauh di sudut hati aku mendoakan yang terbaik untuk nya....sahabatku.....

1 comment:

syahbandar87 said...

hmmm..ikut pendapat ustaz yg sy dngr..jngn ikut perintah ibu jika ia menyuruh sesuatu yg terang2 bercanggahan dngn islam