Wednesday, 10 February 2010

huh..bangga betul rasanya tadi bila mampu menyampaikan ceramah dihadapan kawan-kawan sekursus...rasa macam tak percaya pun ada rasa mcm mau pengsan pun ada.Aku sebenarnya minat dengan public speking ni bukan kerana apa..tp memang aku ni jenis banyak cakap..selalu berdepan dengan client buat aku kadang tak confident untuk menympaikan ucapan dikhalayak ramai..mulalah kaki menggeleter...tangan sejuk semacam dan muka merah padam...wkakaka..mulalah aku lari tajuk dan yg paling ketara tangan mesti mengeletar gila....huahuahua...
tp satu pengalaman yg cukup berharga bila aku menghadiri kursus ini aku dapat rasakan masaalah utama untuk seorang yang baru mahu berjinak-jinak dengan dunia penceramah ini ialah TIADA KEYAKINAN DIRI..bila KEYAKINAN itu timbul..kita mampu untuk mengucapkan setiap patah perkataan dengan teratur dan berkesan...satu lagi persiapan nota juga memainkan peranan yang amat penting dalam menyampaikan ceramah yang berkesan. tQ LA PADA PENCERAMAH yang banyak memberi tips untuk aku berani ke depan...lepas ni kena rajin praktis depan le jawab nyer...
harap2 aku tak takut dan gementar bila berdepan dengan client....

No comments: