Saturday, 4 December 2010

Baru Aku Rasa Apa Yang Mak Rasa


Hanya tinggal beberapa hari sahaja lagi adik perempuan ku akan menyambung pelajaran ke peringkat diploma di Uitm Samarahan Sarawak, Maknanya Rumah mak akan sunyi dan bertambah sunyi bila aku pun balik ke rumah aku semula (lama betul bermastautin dirumah mak) Petang tadi sewaktu bersembang dengan mak, mak melahirkan rasa takut dan sedih sebab terpaksa melepaskan adik untuk menyambung pelajaran...aku cuma senyum pada mak, aku tau apa yg mak rasa aku juga turut merasakan ketakutan dan kesedihan itu...yerla kami amat rapat diantara satu sama lain..aku mempunyai 9 orang adik beradik dan aku merupakan yg sulung..see... bagaimana meriahnya rumah mak bila kami semua berkumpul..pastinya dia yang menjadi sasaran untuk kami bermanja itu dan ini sebab dia rajin masak...hahahaha..dan yang pasti air TEA O yg dia buat amat aku gemari...yer la dah nama nya kakak sulung..ni la masa nak manja2 dengan adik2...hahahaha...Sedari kecil mak terapkan nilai2 kasih sayang dan hormat menghormati antara kami...mak juga mendidik agar kami bertanggungjawab antara satu sama lain...dalam erti kata lain susah senang tanggung sama2.....mesti membantu antara satu sama lain...sbb itulah aku rasa ikatan kekeluargaan kami amat rapat.....
Aku juga rasa apa yang mak rasa...bukan aku sahaja, Mak Teh, Ucu, Angah, Ayang,Wai,Ibu Ecah, Acik tam dan 3 org anak sedara aku pasti akan turut merasa sedih akan kepergian nyer ke Sarawak..Macam-macam persoalan bermain dibenak fikiran ku...mampu kah dia menjaga dirinya diperantauan org? mcm mana dia nak makan? serasikah dia dengan makanan itu? mcm mana dia nak basuh kain...bagaimana dengan kawan2 .....pandai tak dia menjaga diri...dengan masaalah sosial yg semakin berleluasa aku semakin takut kalau Dia tidak pandai membawa diri.....aduh...macam2 persoalan bermain dalam fikiran aku...cuma aku tak mau cakap dengan mak...sbb kalau aku cakap mak pasti akan tambah risau...
Aku cuma cakap kat mak...bila aku tengok muka sayu seorang IBU....aku tak sampai hati pula nak bagi mak tanggung beban tu.....dengan nada berseloroh aku cakap kat mak...apa kata along carikan kan mak rumah kat sana then mak tinggal sana sampai acik abis study......sambil aku senyum n sengeh dgn mak....then mak ckp...along ni...mak ckp betul2 la....along pula main2....adui...tambah keruh wajah mak kesayangan aku ni....then aku bgtau mak....mak...mak kena fikir positif...mak tak boleh mengcomplicatedkan pemikiran mak dengan perkara2 yang along rasa acik boleh hadapi dan tangani....percaya cakap along mak....Doa seorang Ibu pasti akan membawa kebaikan dunia dan akhirat...Walau kat mana anak-anak mak pergi...MAK doakan sahaja semuanya baik-baik belaka...Insyallah Mak...tuhan maha pengasih....Bekalan dan didikan serta asuhan yang mak bagi pada kami cukup untuk kami semua jadikan pegangan...Mak Doakan sahaja yang terbaik untuk semua anak-anak mak...bukan sahaja acik...tapi kami semua....Mak patut bangga sbb acik berjaya melanjutkan pelajaran....mungkin lepas ni giliran along pula?.....Giliran Mak Teh.....hehehehe....mak kena terima semua tu sbb DOA mak telah Allah Kabulkan untuk melihat Anak2 mak menjadi Manusia yang berguna kepada Keluarga, Agama, Bangsa dan Negara....Ini yang mak mahukan betul tak mak? aku pandang wajah mak....sedikit senyuman mak lemparkan pada aku....

ermmmmmm......bukan mudah untuk berjaya....sebab dalam meniti arus kejayaan pasti ada sedikit pengorbanan yang harus dibuat....dan itu aku selalu katakan pada adik2....Hidup ini mudah....tapi jangan meng"comlicated"kan hidup ini....setiap jalan sukar...pasti ada jalan yang telah Tuhan tetapkan....untuk mengatasi kesukaran itu...

Pada NURUL FARAH ADZRIYANI......semoga ALLAH melindungimu walau dimana kau berada....dan BUAT YANG TERBAIK, UNTUK KEHIDUPAN YANG LEBIH CEMERLANG......TAHNIAH....

No comments: