Thursday, 30 December 2010

SELAMAT TINGGAL 2010, SELAMAT DATANG 2011


"Keberanian sebenar manusia terletak kepada keupayaannya mengubah sikapnya sendiri. Jika kita takut berubah, hidup kita sebenarnya jauh lebih gagal walaupun kita memiliki apa yang kita inginkan.

Saya benar-benar berharap untuk memiliki keberanian itu. Saya mahu buktikannya. Itu yang ada di hati saya.

Mudah-mudahan 2011 akan menjadi saya sebagai orang yang terbaik. Biar apa pun dikatakan orang, hanya keberanian yang mencerminkan kebijaksanaan. Kita akan lebih bertuah sebenarnya jika kita berubah untuk kebaikan diri sendiri, bukannya orang lain."


...Seketika membaca catatan sahabat FB yang juga sahabat blog ini...http://ayobmamat.blogspot.com/...saya amat tertarik dengan kata-kata beliau yang saya bold kan dekat atas...betul apa yang dikatakan "Keberanian sebenar manusia terletak kepada keupayaannya mengubah sikapnya sendiri. Jika kita takut berubah, hidup kita sebenarnya jauh lebih gagal walaupun kita memiliki apa yang kita inginkan." dan saya akui kebenaran kata2 ini....syukur Alhamdulilah...hanya ini yang mampu saya ucapkan dalam hati betapa bersyukurnya saya dengan apa yang saya kecapi kini....Tuhan bagi saya kekuatan dan kesabaran disaat dugaan yang mendatang bila saya dikhianati dan disakiti, tuhan bagi saya ketabahan yang cukup luar biasa disaat Allah menjemput satu-satunya buah hati pengarang jantung yang saya ada...satu-satunya permata hati yang diberikan oleh Hamba Allah utk saya menumpang kasih dan merasa bagaimana indahnya menjadi seorang wanita bergelar UMI...walau tidak melahirkan Muhammad Farish Daniel...tapi membesarkannya, merasa bagaimana Berjaga waktu malam di saat dia jatuh sakit, Membuai dia dengan pelbagai alunan rentak lagu, bermain bersamanya dan memeluk dia di setiap saat tika dia ingin tidor...membuatkan saya bersyukur sekurang-kurangnya saya dapat merasa walaupun untuk seketika...nikmatnya bergelar seorang ibu...Kehilangan Daniel memang merupakan 1 tamparan yang amat hebat buat saya....tp sokongan keluarga yang tidak putus2...dorongan rakan2 yang tidak pernah padam..buat saya sedar bahawa hidup ini tidak selalunya indah...dan saya harus bersedia untuk sebarang kemungkinan yang berlaku dalam hidup ini...jauh disudut hati saya....8 bulan memeluk, menjaga dan membesarkan Muhammad Farish Daniel merupakan satu kenangan yang cukup indah....yang tidak akan saya lupa sampai bila2...walaupun hidup sekali lagi dikelahiran akan datang....Daniel tetap anak saya...itu yang saya harapkan pada kelahiran akan datang.

Dikhianati dan disakiti membuatkan saya semakin berhati2...setiap saat saya kumpulkan kekuatan agar saya kuat untuk menempuh semua ini...walau adakala saya rasa hampir tersungkur dan tertiarap...tapi saya kena gagahi juga untuk bangun walau sebenarnya sakit yang saya rasakan hanya Allah sahaja yang maha mengetahui...dalam hati saya selalu berkata...."saya hanya hamba Allah yang lemah, tapi saya kena bangkit dan harus kuat untuk keluarga tersayang..saya tidak mahu kelihatan lemah dihadapan mereka2 yang memusnah luluhkan kehidupan saya...saya tidak mahu mereka mentertawakan saya kerana kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri saya...TIDAK SESEKALI...kerana saya lahir dalam dunia ini bukan untuk ditertawakan atau dimomokkan atau dipersendaka oleh mereka2 yang tidak punya hati dan perasaan.kerna saya masih mempunyai keluarga dan mereka2 yang mengasihi serta menyayangi saya...justeru saya mengalah...walau beralah bukan bereti saya kalah...tapi kerana saya PUNYA HARGA DIRI yang cukup tinggi nilainya dan kerana nilai itu cukup tinggi maka saya tidak mahu melayan atau berperang dengan orang2 seperti kamu yang saya anggap cukup tidak bernilai didepan mata saya. maaf..

Setiap saat pada saya adalah azam...saya tidak mahu menyimpan atau menanam azam kerana bagi saya setiap saat, masa dan waktu yang saya lalui merupakan azam untuk saya muhasabah diri dan memperbaiki kelemahan dan kekurangan diri..itulah AZAM bagi saya...seringkali teguran dan nasihat sahabat2 buat saya adalah satu azam bagi saya untuk membentuk dan meningkatkan prestasi diri....BERUBAH adalah satu perkataan yang amat sesuai buat saya...kerna bagi saya setiap teguran rakan2 adalah perubahan atau anjakan paradigma yang akan saya lakukan tanpa menunggu awal tahun...Syukur Alahamdulilah...berkat dorongan keluarga dan rakan2 saya berjaya menunurunkan berat badan yang dulunya 78 kg kini hanya tinggal 55 kg....bukan mudah untuk melakukan perkara ini kalau tidak kerana azam, disiplin dan kekuatan yang ada pada diri, saya rasa saya tidak mampu untuk membuatnya.Namun sekali lagi saya bersyukur...Tuhan Bgai saya kekuatan untuk saya melakukan perubahan itu..kata kawan saya TRANSFORMASI DIRI (hahahaha)

Tahun 2010 terlalu banyak mencatatkan jutaan kenangan indah, pahit dan manis yang saya tempuh sepanjang bergelar pelajar dan pekerja..memang amat meletihkan namun ianya banyak mengajar saya erti ketabahan dan kesabaran..mana yang baik saya jadikan panduan untuk saya bawa ke tahun depan..mana yang tidak baik saya jadikan sempadan agar tahun depan saya tidak mengulangi kesilapan semalam...saya cukup tertarik dengan kata-kata seorang sahabat kepada saya sewaktu saya ditimpa musibah...sahabat itu mendengar keluhan saya dan cukup sabar melayan saya yang tengah bersedih...namun pada saat itu dia hanya mengatakan pada saya.."TINY...belajarlah untuk memaafkan orang yang menyakiti kita dan mengkhianati kita...InsyALLAH tiny akan berasa lega dan beban dalam hati tu akan berkurangan" saya termenung sejenak bila sahabat itu menasihatkan saya...Betul bila saya fikirkan semula..kenapa saya tidak maafkan sahaja mereka..Biarlah..mungkin telah tertulis seperti itu...ketentuan-NYA..dan setiap hari saya belajar untuk memaafkan kesilapan orang lain pada saya...mungkin dengan cara ini saya akan perolehi kekuatan dari Allah S.W.T..

Menunaikan UMRAH pada bulan jun sempena hAri Lahir ku merupakan Hadiah yang cukup bernilai harganya buat aku..Insyaalah suatu hari nanti aku akan berkunjung ke sana semula..dalam mencari kasih dan redha ilahi...segalanya Tuhan permudahkan buat aku semasa menjejakkan kaki ke Tanah Suci...syukur Ya Allah....kerna dipermudahkan setiap ibadah yang aku lakukan di sana...di sisi Allah kita tetap sama...

Sempena Ketibaan Tahun Baru 2011...yang hanya tinggal beberapa hari lagi..saya sering mengingatkan diri untuk membuat perubahan ke arah yang lebih baik...semuanya untuk keluarga, agama, bangsa dan tanah air...Saya akan sentiasa dan tidak akan jemu2 untuk membuat PERUBAHAN agar menjadi yang terbaik terutama untuk keluarga dan menjadi contoh terbaik untuk adik-adik saya...Biar mereka tahu bahawa dalam hidup ini jangan malu atau takut untuk merubah diri menjadi ke arah yang lebih baik....sebab tidak rugi kalau BERUBAH KE ARAH KEBAIKAN..dan sekali lagi saya ingin memetik kata2 sahabat FB saya ini untuk renungan dan ingatan khususnya untuk diri saya sendiri "Mudah-mudahan 2011 akan menjadikan saya sebagai orang yang terbaik. Biar apa pun dikatakan orang, hanya keberanian yang mencerminkan kebijaksanaan. Kita akan lebih bertuah sebenarnya jika kita berubah untuk kebaikan diri sendiri, bukannya orang lain.

Pada semua sahabat saya sama ada sahabat FB, Sahabat Blogers, Sahabat2 pembaca blog senyap dan rakan-rakan seperjuangan saya walau di mana kalian berada saya amat menghargai persahabatan ini....kalian semua merupakan sebahagian dr kehidupan saya...rakan seperjuangan saya...Anda sumber kekuatan saya...terima kasih kerana bersabar dengan karenah saya....

Saya Akhiri tulisan Blog saya pada hari ini dengan ucapan Selamat Tahun Baru 2011...tahun depan kita jumpa lagi...dengan tulisan baru dan idea baru...


Salam Sayang
Mizz Tiny

No comments: