Saturday, 1 January 2011

Di Ambang Tahun Baru


hahahah...gelak saya membaca sms dan panggilan dari rakan-rakan semasa di ambang tahun baru semalam....ada yang mengagak saya sedang BERPARTI di Hotel2 sekitar KK, ada yang menyangka saya tengah berdiri mengira count down menjelang detik Tahun Baru, tidak kurang yang mengatakan saya sedang BERPESTA di club2 Disko sekitar Ibu Kota Kinabalu seperti Rasmatas dan Motune Club....dan ada usikan nakal rakan bertanyakan apa hidangan minuman untuk Tahun Baru ni? Tiger, Beer or Taquela...? saya cuma tersenyum membaca pelbagai komen dan panggilan kawan2 semalam...

Membaca sms dan menjawab panggilan rakan2 serta komen2 mereka membuatkan saya senyum sendirian.....hahahaa...saya tak salahkan mereka sebab pandangan manusia biasanya menilai seseorang itu dari sudut apa yang mereka lihat dan dengar...
Sebenarnya...Dari dahulu lagi sejak saya mengenal dunia ini, sejak saya diberi kebebasan oleh kedua orang tua saya,...rasanya saya tidak pernah sekalipun menyambut Tahun Baru aplagi mahu meraikannya...pelikkan....walau saya seorang yang gemar pada KEBEBASAN, seorang yang agak sosial...dan seorang yang agak up to date....tapi saya memang tidak berminat untuk menyambut Perayaan Tahun Baru...Setiap Tahun Menjelang Tahun Baru saya hanya akan duduk dirumah..membaca buku, saya jarang melihat televisyen mengenai acara hiburan sambutan Tahun Baru, kadang2 melayan DVD baru yang saya beli dan semalam, berteman lagu Allayarham Sudirman "Jauh di Sudut Hati" saya suka dengar lagu ni kalau waktu saya BERSENDIRIAN.....saya hanya duduk di bilik membaca buku Politik "Apa Tunggu Lagi" hasil Tulisan Tuan Norizan Sharif..membaca mengenai persekitaran politik semasa..sambil berfikir dan memikir apa akan jadi dengan Pemimpin politik sekarang andai mereka tidak Berubah dan mahu berubah, saya rasa dan saya syorkan pemimpin politik wajib membaca BUKU ini agar ada sedikit kesedaran dalam diri..jangan leka dibuai mimpi indah..sebab rata2 orang politik dan pemimpin politik sekarang sudah hilang arah tuju dan peranan meraka sudah tidak jelas dan tidak tentu arah...opss...terlari dah dari cerita yang ingin saya kongsikan...hahaha..tp betul tidak rugi kalau membaca buku ini...untuk mereka2 yang berasa SELESA....

Tapi itulah saya...sejak saya mengenal alam keremajaan dan kedewasaan saya tak berapa gemar atau berminat untuk meletakkan diri dalam keriuahan, kebisingan, kerancakan atau dalam kelompok2 manusia yang buat saya sesak dan tak boleh bernafas..Bising, hingar bingar atau sorakan buat saya betul-betul rasa tak boleh bernafas...sebab saya sukakan suasana yang tenang, aman dan damai..macam pulau ke...macam kampung2 yang ada sawah2...ada bendang, ada sungai...ada pokok2...tu tempat yang saya amat suka ....dan kalau tak ada pun...sudah pastinya dekat my room...bilik saya...yang saya rasakan tempat yang paling senang untuk saya berehat dan melapangkan fikiran bersama gadjet2 saya .....hahahaha
disamping saya berfikir untuk diri sendiri, kerja dan berfikir untuk persekitaran sama ada politik ke, ekonomi ke atau segala macam perancangan di situ saya akan membaca, mendengar muzik atau pun membaca buku2 politik dan membaca novel penulis Kegemaran saya Norhayati Berahim..saya suka baca novel kak yati ni...saya ada koleksi Novel Norhayati Berahim, dalam 45 Buah Novel...semua novel yang ditulis oleh kak Yati ni sebenarnya banyak nasihat dan panduan serta ingatan untuk saya jadikan dorongan dan muhasabh diri agar kuat menghadapi dugaan dan setelah apa yang saya lalui saya jadikan novel2 kak yati itu sebagai perintis dan sumber inspirasi agar saya menjadi kuat untuk berhadapan dengan semua keadaan...namun pun begitu saya juga meminati Penulis Aisyah Sofea...Tulisan nyer seperti JAUH memang cukup berkesan dihati saya...dan satu lagi novel yang saya tak ingat siapa penulisnya namun jalan cerita novel tersebut cukup berkesan dan berbalam dihati saya..."Ombak Rindu" sungguh saya amat terharu dgn jalan cerita ini....dan saya juga menghafal setiap jalan cerita Ombak Rindu dan Jauh....(Novel n Buku Politik wajib ada dalam beg saya)


...dan semalam selepas membaca buku Apa Tunggu Lagi tepat jam 12.00 malam disaat Rakyat Malaysia dan Anak2 remaja melaungkan Detik 12 malam ....saya pula merenung ke langit melihat titisan hujan yang turun menyimbah bumi...dalam hati saya ucapkan dan lafazkan jutaan syukur pada Allah kerana menambah usia saya setahun lagi....dan memberikan yang terbaik untuk saya dan keluarga....selepas itu saya mendekatkan diri dengan Allah...bermuhasabah diri sambil melihat semula kelemahan dan kekurangan yang ada pada diri pada tahun lepas 2010..banyak benda dan perkara yang terjadi...tapi saya percaya itu dugaan tuhan buat saya hambanya yang lemah..saya jarang dan tidak pernah menangis...bagaimana hebat dugaan tuhan bagaimana kuat cubaan Tuhan ada saya memang saya tidak akan menangis...Entah saya tidak tahu kenapa mungkin Harga atau Nilai Airmata saya ini terlalu mahal kot....hahahaha...atau memang Hati saya terlalu keras.....atau kuat...hehehe...walaupun saya tahu saya dikhianati saya tak menangis...cuma saya sedih sebab diperlakukan seperti itu...disakiti seolah2 saya tidak punya hati dan perasaan...tapi untuk mengalirkan air mata tidak sesekali...Buat apa menghabiskan airmata pada orang yang tidak tahu menilai kasih sayang dan pengorbanan serta kejujuran saya....itu prinsip saya...tapi seingat saya, saya hanya menangis semasa kehilangan Mohammad Farish Daneil pada 15.12.2009, kehilangan satu2 nya permata hati saya, yang melengkapkan kehidupan saya bergelar Umi atau Ibu...itu sahaja...di situ lah saya rasa saya kenal erti tangisan dan saya menangis sepuas-puasnya dan selama seminggu saya hanya menangis dan terus menangis sebab rindu sangat2 dengan Daniel yang saya panggil adik or totoi....biasa Daniel tidor pasti peluk saya..puas bergolek2 dibadan saya bila Daniel letih dia pasti tidor sambil tangan comel nyer meraba pipi n memeluk saya.....esok pagi tepat jam 5 pagi pasti dia akan bangun mengusik mata..n hidung saya mau saya segera bangun...indah sungguh kenangan tu kan? (nanti saya akan cerita di n3 yang lain ye)

Tapi semalam semasa duduk bermuhasabah diri di depan Yang Maha ESA saya menangis sepuas2 nya...mungkin sebab saya terlalu banyak menyimpan dan memendam rasa...saya sukar untuk meluahkan dengan siapa2....sebab itu saya lebih suka memendam rasa...mungkin itu lebih baik..dari saya menyusahkan sesiapa....cuma selepas menangis sepuas-puasnya saya berasa lega dan berasa beban yang terbuku dalam hati lenyap mcm tu sahaja..walaupun tak semua...tapi saya berasa lega dan free skit...
mungkin itulah kuasa menangis kan? hehehehe
dan hari ini bila saya bangun tidor...saya dapat rasakan sesuatu yang selama ini berat yang terbuku dalam hati saya seolah2 hilang....dan saya merasakan semakin tidak sabar untuk meneruskan kehidupan ini...bersama semangat yang hampir hilang saya percaya masih ada ruang untuk diri saya dimuka bumi allah ini untuk meneruskan sisa2 hidup berteman keluarga dan rakan2 yang sentiasa setia disisi dan tidak jemu2 menegur saya dan sentiasa mengingatkan diri saya bahawa hidup ini cukup mudah andai kita tahu menghargainya.....

Sempena tahun baru 2011 ini saya telah menyusun banyak agenda, perancangan dan percutian yang menjadikan diri saya adalah diri saya...kalau tahun 2010 merupakan Tahun berkerja keras, tahun bergelut dgn pelajaran, tahun bersama masyarakat...maksud nya tahun yang saya peruntukkan untuk orang lain....tapi pada tahun 2011 merupakan tahun yang seimbang untuk diri saya....saya mahu merasai semua keseronokan dan kebahagiaan dalam hidup tanpa mahu menoleh kebelakang...saya akan teruskan perjalanan hidup ini...berbekalkan harapan impian dan cita2.....Saya percaya Allah sentiasa bersama saya...Semoga Tahun 2011 memberikan sesuatu yang cukup bermakna dalam kerjaya dan pelajaran serta perniagaan yang telah saya jalankan dan ingin saya jalankan..

Buat keluarga dan sahabat saya yg sentiasa disisi saya disaat jatuh dan bangun saya....disaat saya sedih, disaat saya dikhianati....disaat saya bukan diri saya...kalian adalah segala-galanya bagi saya....saya bersyukur kerana saya menjadi sebahagian dari hidup kalian...saya pohon andai saya tersasar, andai saya tergelincir...saya mohon pandulah saya dan sedarkan saya...andai saya terlupa ...sedarkan saya dari lena itu...dan andai saya terjatuh dan tersungkur...saya pohon bantulah saya untuk saya bangun kembali....

Salam Tahun Baru 2011 buat semua rakan2 dan keluarga di mana sahaja kalian berada...

Salam Sayang
Mizz Tiny

2 comments:

zaty luvlianncezzz said...

bersyukur jugak ditambah usia 1 taun lg....huhu

Mizz Tiny said...

Terima kasih zaty Sudi berkunjung ke blog saya...betul tu zaty... Bersyukur juga kerana USIA di tambah setahun lagi...