Terima Kasih Sahabat

Tuesday, 4 January 2011

DUGAAN ITU TERAPI JIWA DAN MINDA


Kadang-kadang dalam hidup ini....kita rasakan sesuatu yang berlaku itu andai pahit kita rasakan ianya cukup tidak adil...tapi bila kita fikirkan semula...semua itu merupakan satu proses kehidupan yang dilalui oleh semua orang...Seperti saya...kehidupan rakan2 dan keluarga mematang dan mendewasakan fikiran...
Saat aku menulis ini aku ditemani lagu Kumpulan Screen...Aku tak tau pula lagu ni pernah wujud...hehehe.....tapi memang lagu ni sedap sangat di halwa telinga aku..semakin banyak lah cerita-cerita kehidupan yang hendak saya kongsikan bersama...

Dalam hidup ini kita sering didugakan? dan kadang-kadang dugaan itu kita sama sekali tidak menyangka ia akan datang dalam kehidupan kita....
Namun saya tidak pernah memandang dugaan itu sebagai satu alasan untuk saya mengaku kalah atau pun berputus asa..semuanya saya pandang dari sudut positif dan dalan hati saya tetap mengatakan itu Cubaan Allah Pada Saya..Ini Ujian Allah yang mahu menduga Hati dan Kesabaran saya...namun sesekali saya tidak pernah menyalahkan takdir...pada saya semua itu urusan tuhan..saya sebagai Hamba hanya pasrah dengan setiap dugaan yang mendatang..tapi Pasrah bukan bererti kalah.....kan...?

Apa sahaja dugaan yang mendatang jangan sesekali kita merasa Allah tidak menyayangi kita...kerana sayanglah maka kita diduga dengan dugaan yang berat atau perit..kehilangan orang yang kita sayang....Perkahwinan putus dipertengahan jalan, kehilangan barang kesayangan..Dikhianati sahabat baik...Maruah kita dijaja oleh Kawan Baik sendiri hanya kerana penyakit Hasad Dengki, Kawan Baik Menjatuhkan kita...Kawan Baik Memfitnah Kita...semua itu dugaan yang akan mematangkan diri dan menjadi pengalaman yang paling berharga dalam kehidupan...
Memang Sakit...tapi kesakitan itu terapi atau ubat minda dan hati yang mengajar kita menjadi insan paling Sabar dalam hidup...Al Sabru Minal Iman....inilah yang mak selalu cakap setiap kali aku diduga...pasti lencun bahu emak dengan airmata anak perempuan dia yg sorg ni...hehehe...tapi cengeng2 aku pun aku memang nampak tegas +++ garang ala2 manja gitu....hehehe...sebab tu tak ada org berani buli aku sampai sekarang...hahahaha....

Namun apa pun yang berlaku yang dinamakan dugaan...simpan dan semat dalam hati bahawa aku seorang yang tabah...jangan menangis...cari keluarga atau adik beradik yang terdekat dengan kita...curahkan apa yg terpendam dlm hati...itu salah satu cara untuk meleraikan beban yang terbuku dalam hati..jangan simpan..dan jangan biar ianya bernanah dalam hati...Kita terima semua dugaan sebagai ketentuan..Tuhan itu maha adil...dan setiap dugaan itu bukan penamat pada kehidupan kita.....

Salam Sayang
Mizz Tiny

No comments: