Wednesday, 9 February 2011

JADI MANUSIA JANGAN ANGKUH

Dulu mak n abah selalu ingatkan Jadi Manusia setinggi mana pangkat darjat dan kekayaan JANGAN SESEKALI ANGKUH, SOMBONG, BONGKAK DAN RIAK SERTA TAKBUR..kerna Pangkat, Darjat dan kekayaan semuanya dari pada ALLAH...
dan sampai sekarang aku tetap berpegang pada kata-kata ini....setinggi mana pun aku terbang (wlu tak tinggi pun) ada lagi yang lebih tinggi iaitu Allah S.W.T...
justeru itu...aku sering mengingatkan diri sendiri tidak perlu merasa riak dan takbur dengan apa yang ada kini...sebab kuasa Allah mengatasi segala-galanya...

Contoh...Kehilangan Baby Daniel...aku cuba menerima kehilangan anak tersayang sebagai ketentuan yang telah Allah suratkan...dan kehadiran baby daniel sewaktu aku merindui tangisan anak kecil Allah utuskan seseorang utk merasai nikmat bergelar seorang ibu apabila saudara sesama islam itu mahu aku menjaga daniel kerna masaalah kesusahan hidup...aku dengan tangan dan hati yang terbuka menerima kehadiran daniel dengan senang hati....suami juga begitu....menerima daniel dan menjaga daniel dengan hati yang terbuka..Semuanya kuasa Allah dan rezeki yang Allah tetapkan utk aku menjadi seorang ibu walaupun utk seketika...
Tapi kuasa Allah hanya mahu aku menjaga Daniel Sementara...Tanpa sakit tanpa ada apa2 sebab Daniel dijemput ilahi pada 15.12.2009....mmg aku ralat...sbb kehilangan satu-satunya permata hati...tapi ketentuan Allah mengatasi segalanya...

Sebab itu jadi manusia jangan bodoh sombong...kuasa dan kekayaan yg Allah bagi hanya pinjaman..bila2 masa kalau Allah nak ambik Allah akan ambik tanpa peringatan.
begitu juga kematian...bila2 masa Allah nak Allah akan jemput tanpa peringatan...

Mizz tiny

No comments: