Thursday, 18 July 2013

Try Buat Donat n Roti Gulung Sosej

Roti Gulung Sosej dan Kuih Donat 
 Akhirnya....aku berjaya juga buat Donat n Kuih Gulung Sosej setelah beberapa kali mencuba..dulu asyik cuba tak pernah menjadi...Donat keras, Donat mentah kat dalam. Mcm2 komen2 yg aku terima... Tak apa...dalam hati aku tekad aku nak buat juga sampai menjadi...

Jeng..jeng akhirnya godek2 blog resepi konon nak cuba buat donat, so aku jenjln kat blog DONAT GEBU dapat ler merasa buat Donat gebu plus lembut ... Untung hari ini Dapat pujian dari Hubby n adik2 hehe bangga juga aku rasa..hahaha ..so kalau nak mencuba klik je link tu...resepi ada kat sana....

Roti gulung pula..aku guna roti gardenia...sosej pula aku guna lah apa yg ada kat rumah mak... Ala byk jenis sosej kat pasaraya ambik le mana yg korang suka....aku guna roti gardenia sebab lembut..senang nak terbentuk...klu roti lain tu aku kurang pasti pula...

Then aku salut dengan telor...sebelum tu ..Roti kena lenyek dulu bagi tipis...lenyek le guna roll ke lesung ke...aku guna roll senang nak tekan...ok dah nipis letak ler sosej kat atas roti dan gulung...lepas gulung pastikan masa nak letak tu kena tekan skit supaya roti betul2 melekat...ok lepas tu...ambik telor berapa banyak le yg korang nak...aku ...utk 10 sosej...aku guna 4 biji telur...Telur di kacau buat mcm dadar letak ler perasa yg korang nak...aku buh lada putih skit, kari skit, garam n aji skit...n secukup rasa maggie (masakan wangi) nak lagi cantik aku buh daun bawang yg aku hiris nipis2... Ok dah selesai proses memecahkan telor...so panaskan lah kuali....bila kuali dah panas...celup roti gulung tadi ke dalam telor n goreng le masuk kuali...o Ye pastikan minyak anda cukup byk utk menenggelamkan roti tersebut...

ok selamat mencuba....salam sayang.....dari saya...n terima kasih kerana membaca blog ini..

No comments: