Thursday, 3 July 2014

Catatan Buat Nur Aleesya Qistina

Catatan ini saya abadikan buat anak tersayang... Nur Aleesya Qistina...

Aleesya kesayangan Umi dan Abah...Kalau mungkin saat aleesya membaca coretan ini ... Kita terpisah..ketahuilah Jauh di sudut hati umi... tidak mahu semua ini berlaku... Sebolehnya Umi cuba elakkan dan sebolehnya umi tidak mahu perkara seperti ini terjadi....Demi Allah ..andai masa dapat diputarkan semula Umi mahu Aleesya lahir dari rahim umi agar tiada siapa pun yang akan menuntut aleesya dikemudian hari...Sakit rasanya bila mengetahui dia yang bergelar mama kandung mahu mengambil aleesya semula...kerana hasutan kawan-kawan itupun setelah 6 bulan aleesya bersama umi...kenapa mereka kejam mahu pisahkan kita... kenapa baru sekarang....kenapa setelah seluruh hidup ini umi abadikan utk membesarkan aleesya dia mau aleesya semula?

Tak tau kah dia perasaan umi bagaimana...tak fahamkah dia mcm mana sakit rasanya berpisah dengan anak yang dijaga sejak lahir... dari sekecil tapak kaki aleesya berusia sehari umi jaga...sehingga kini dah berusia 6 bulan hanya kerana hasutan kawan2 dia mau Aleesya semula?
Ya Allah...mahu gila umi memikirkan perkara ini aleesya... jika iman tak kuat di dada rasanya umi boleh gila fikir semua ini apa lagi kalau berpisah dgn aleesya... tapi apa daya umi...umi hanya ibu angkat yang menerima seorang anak kecil yang telah ibu kandung nya sendiri putuskan utk tidak mempunyai apa2 ikatan...tapi kini kenapa berubah fikiran hanya kerana hasutan?

Saat pena ini berbicara...umi dan abah menghitung hari menunggu dengan penuh ketabahan dan kekuatan surat panggilan dari mahkamah setelah Mama Kandung Aleesya membuat laporan polis menuntut anaknya semula dan mengatakan Umi mencolek Aleesya,

Ya Allah rasa macam bom jangka meletup dalam kepala umi bila mana umi dituduh seperti itu sedang umi tidak pernah mengambil aleesya dari dia tanpa izin dan restu dari mama Aleesya sendiri...
Aleesya anak Umi... setiap saat masa yang berlalu bersama aleesya bagaikan emas yang cukup berharga... umi takut sayang...umi risau andai masa itu tiba...undang-undang dunia memisahkan kita dan undang-undang dunia tidak memihak pada umi.....Ya Allah...umi tidak tahu mahu gambarkan apa perasaan itu sedangkan saat ini...saat pena berbicara air mata ini mencurah2 bagaikan tidak mahu berhenti...mengenangkan saat Umi akan kehilangan Aleesya buat selamanya......tapi Umi berjanji...selagi hayat masih ada umi akan pertahankan walau dengan apa cara sekalipun ...Aleesya milik umi...setelah hampir 6 bulan aleesya dlm dakapan umi dan abah...kami tatang bagai minyak yang penuh...kenapa kini dia datang utk rampas kasih sayang yang umi berikan....kenapa?

Aleesya sayang....
Tanggal 30hb Jan 2014, petang dalam jam lbh kurang 5.30pm sewaktu umi dan abah membeli barang keperluan rumah di pasaraya servay.. Umi dapat panggilan telefon dari seorang sahabat bertanya sama ada umi nak ambik anak angkat atau tidak, Umi pandang abah... mohon persetujuan abah...bincang dgn abah...dan akhirnya abah putuskan utk menerima anak tersebut... umi memberi persetujuan kepada sahabat ...katanya nanti akan ada org call utk bagitau hal sebenarnya... so sahabat umi minta izin utk bagi no hp umi pd orang tersebut.

lebih kurang 10 minit selepas itu orang tersebut menghubungi Umi...setiap bait patah perkataan dia masih umi ingat hingga kini....
"Asalamualaikum kak, nama saya *** mungkin akak dah tau tujuan saya menghubungi kakak, Sahabat saya perempuan nak bersalin, dia tak nak anak ni... so dia nak saya carikan keluarga angkat untuk jaga anak dia...so nak minta akak uruslah semua..dia tak nak ambik tahu apa2 lepas dia melahirkan anak ini... "

Umi terkedu...beristighfar...subahanallah...ada juga mak seperti ini.... kata umi dalam hati...
" Waalaikumsalam.... nanti akak bincang dengan suami..jap lagi akak call semula ya? itu jawapan umi pada dia...

Setelah berbincang dengan Abah... syukur alhamdulilah...Abah cukup memahami... setelah umi jelaskan kepada abah... jawapan abah cuma..."...Kita ambik saja..dan didik serta curahkan kasih sayang semampunya... Insyaalah...nanti bila dah kita dah tak ada... ada anak yang tolong bacakan yassin kat kubur"

Lagipun kami fikir...apa akan jadi kalau kami tak ambik aleesya...di mana mereka nak letak aleesya? banyak kes2 pembuangan bayi berlaku dan itu yang menakutkan umi...Subahanallah...kerana umi tak mau itu berlaku maka kami mengambil keputusan untuk menerima Aleesya dalam kehidupan umi...pada umi itu tak penting.. Aleesya anak yang tak berdosa... Aleesya anak syurga...Hadiah Allah untuk Umi dan abah...

Senang Hati umi dengar jawapan abah... terima kasih Abang kerana memahami ....

Umi call, bagitau persetujuan umi n abah mau menerima tanggungjawab itu...

Aleesya sayang.... saat itu umi rasa umilah manusia yang paling gembira.. sesuatu yang tak umi dan abah sangka berlaku...Abah katakan Aleesya anak dari Syurga...anugerah Allah untuk kami...

Aleesya sayang....
Nanti umi sambung lagi..bicara ini.... kerana semakin laju pena ini menari2 atas skrin komputer umi...begitu juga laju air mata yang umi cuba tahan...namun empangan air mata ini pecah juga...memikirkan...apakah Aleesya akan dipisahkan dari umi....

(Utk pembaca...Doakan agar Aleesya tidak dipisahkan dari saya)

7 comments:

Cik Cikedies said...

insyallah, Allah ada kak... insyallah.

roza said...

kak ada hitam putih ka?

bella said...

Kuatkan semangat kak..moga2 semua dipermudahkan...insyaallah, allah maha pemurah lg maha penyayang terhadap hambanya..
Kalau pon terjadi perpsahan itu, mgkin lebih baik d usia kecil daripada dah betol2 sebati dlm idup akak nnt baru die terhegeh2 nak amik anak die..cthnye bila dah bersekolah atau dah dewasa nnt..time tu mungkin lg perit dan sakit..
Insyaallah kak..semua yg baik2 akan didoakan utk segalanya..
Smoga akak dpt keadilan

Norzi beautilicious house said...

salam perkenalan, baru datang blog ni.. bw ..sedih membaca kisah Aleesya. Semoga semuanya ok ya. Salam Ramadhan..

Jari Manis said...

Alhamdulillah..seronok bila dpt tahu trip Mizz Tiny ke HK tu success..Wow nk ke Koera pulak ye..ok..ok..boleh jer refer entri korea tu then akak akan ke Korea lagi pada bln okt..so boleh gak terjah entri terbaru sbg tambahan info :-)

SUNDELPINGITAN said...

http://catatanseorangprimadona.blogspot.com/
blogwalking cari traffic

umi hajjaj said...

semoga Allah mempermudahkan...